Najslanšie jedlá, ktoré konzumujeme

Chcete pre svoje zdravie i líniu niečo urobiť? Drobnosťou, ktorá má skvelé výsledky, je lepšie narábanie so soľou. Toto dochucovanie je síce potrebné, ale veľmi často prehnané. Možno nie vami samotnými, ale rovno výrobcami potravín.

O príjme soli sa toho môžete dočítať mnoho. Vo všeobecnosti sa hovorí o 5g denne (maximálne 8g), čo si môžete predstaviť ako naplocho nabratú čajovú lyžičku. Už tu nastáva prvý zádrhel, pretože toto množstvo mnohí prisypú do menšieho hrnca s polievkou, ďalšia lyžička putuje na mäso či zeleninu, a to sme ešte nehovorili o tom, koľko soli je pred nami ukrytej.

Údeniny
Nie je mäso ako mäso. Rozdielov môžeme nájsť skutočne mnoho a jedným z nich je aj obsah soli. Najviac ho majú údeniny, ktorých chuť je síce lákavá, no s nejakou tou výživou to veľa nemá. Okrem spomínanej soli, ktorá dochucuje a zároveň konzervuje, je v údeninách aj množstvo tuku, pridaných farbív a látok, miera bielkovín je veľmi nízka. Do tejto kategórie by sme mohli zaradiť aj trvanlivé salámy, párky alebo paštéty, ktoré sa síce tiež pýšia mäsovým pôvodom, ale skôr sa dopátrate k soliam, tukom a umelým látkam.

Mrazená hydina
Pri mäse sa zastavíme ešte raz, pretože väčšina gazdiniek si už zrejme všimla rozdiel medzi mrazenou a chladenou hydinou. Soľ je pridaná v každej z nich, ale na kosť zmrazená kuracina jej má oveľa viac (tá lacnejšia najviac). Ako sme už povedali – dobre konzervuje, no v prospech konzumenta to určite nie je. Pri varení totiž každý z nás soli ešte dosype a odporúčaná denná dávka sa razom vzďaľuje.

Syry
Množstvo soli nájdeme aj v syroch. Mnohé z nich dokonca majú v samotnom názve, že sú slané, pričom zväčša ide o balkánske druhy syrov, no taký parmezán, niva či oštiepok sa tým už nahlas nechvália. Treba však myslieť na túto ich slabinu, ktorú má aj náš najväčší syrový poklad – bryndza. Tá je na tom so soľou niekedy rovnako zle ako niektoré údeniny.

Instantné jedlá
Ak ste na rýchlu stravu a z času na čas si doprajete zalievané jedlo, držte sa toho, aby to naozaj bolo iba raz za čas. Takto vysušené jedlá, ktoré čakajú na prídel horúcej vody, aby boli jedlé, totiž stoja na konzervantoch a takisto množstve soli. Často je k nim navyše pridané dochucovacie vrecko a hádajte, čo je v ňom. Zase len ďalšia soľ.

Pochutinky
Ak si do úst hodíte čipsy, praclíky, tyčinky alebo oriešky, je takmer isté, že sa cez hranicu odporúčaného denného množstva soli dostanete pomerne jednoducho. Tieto pochutiny sa opierajú práve o slanú chuť a zväčša na nej nešetria. Ich slanosť ide ruka v ruke s tým, že ich treba zapíjať, a to najlepšie alkoholom. Preto vám ich v bare postavia na stôl zadarmo – jete, pijete a zas len jete a pijete. Kruh, ktorý síce niekomu zarobí peniaze, ale vám akurát tak pridá na výške krvného tlaku.

So soľou preto opatrne – vo svojom vlastnom záujme.